Tagrør (Phragmites australis)

For nogle uger siden var vi i Spøttrup for at besøge det populære middelaldermarked, som finder sted hvert år i begyndelsen af august (jeg tror faktisk det var weekenden før skolestarten).

Desværre havde jeg ikke mit kamera med, så der er ingen billeder fra dagen. Men der er meget at se og opleve sådan et sted. Børnene fik en ridetur på et ret så nuttet æsel, jeg fik en tur i gabestokken, og vi købte hindbærsnitter, som ikke havde noget med middelalder at gøre, men som smagte meget godt alligevel. Der var gøgler og håndværkere og musikere og riddere og meget, meget mere.

Naturligvis var der også nogle kloge koner, som solgte plantefarvet garn. En af dem farvede sit garn “live” på en lille interimistisk bålplads. “Sådan en vil jeg osse ha'”, sagde jeg til husbonden, som gryntede noget og gik sin vej (han syntes nok ikke om en bålplads i baghaven).

Da jeg kiggede i gryden, som var lavet af jern og hang fra en krog, så jeg, at garnet havde fået en nydelig grøn farve. Det er meget svært at få en flot, dyb grøn ved plantefarvning; normalt vil man farve garnet gult for derefter at overfarve det med indigo. Men garnet her havde altså fået en farve, som jeg i min beskedne karriere inden for plantefarvning aldrig havde set før.

Jeg spurgte straks konen, hvilke planter der var i gryden, og hun svarede, at det var tagrør. Nu er det sådan, at Spøttrup borg ligger lige ved en eng, hvor der gror en masse tagrør. Så jeg tænkte lige, at jeg ville høste lidt på stedet og tage det med hjem.

Som sagt, så gjort. Jeg har desværre ikke min egen lille bålplads og kan derfor ikke lege middelalderkone i baghaven, men vejret artede sig dagen efter, så vi kunne grille om aftenen. Og hvorfor ikke bruge grillen til plantefarvning? Det blev en meget sjov farvesession. Næsten ægte på en middelalderagtig måde.

Sif holder bålet i gang

Sif holder bålet i gang

Tagrør (tv) og valnøddeblade (th)

Tagrør (tv) og valnøddeblade (th)

3 thoughts on “Tagrør (Phragmites australis)

  1. Det ser meget spændende ud .Hvilke planter giver hvilke farver? Har du et oversigt? Jeg kunne tænke mig en varm brun , orange og gul.
    Tak
    Martha

    • Tak for din kommentar, Martha! Alt det, jeg ved, har jeg lært af Esther Nielsens gamle bøger fra 70’erne. Gul får man med stort set alle planter, den bedste er rejnfan i sensommeren. Valnøddeblade og skaller giver en utrolig flot brun. Orange har jeg ikke erfaringer med. Prøv de ovennævnte bøger, findes på bib eller antikvarisk. Held og lykke!
      Anna

Skriv et svar

