I heart yellow

9651574223_c56006c165_o

Egentlig troede jeg ikke, jeg skulle plantefarve i år. Sommeren gik på hæld, og jeg følte virkelig ikke, jeg kunne overkomme en eneste seance ved gryden.

Men jeg blev ved med at se rejnfan i bunkevis. De stod og hilste på fra vejkanten, hele tiden. Deres farve er en fryd for øjet – den gør i hvert fald mig glad. Så igen i år blev det til en del gule garnbundter.

Arbejdsgangen er den samme som sidste år: Først bliver garnet bejdset med alun, og først derefter får det lov at komme i bad med plantedelene. Min erfaring med rejnfan er, at de bedste planter gror i grøfterne ude ved landevejene. Jeg fandt for eksempel en del flotte planter ude på Løgstørvej. Der bliver de ved med at gro og blomstre, selv når sæsonen er ved at være helt slut. Omvendt har planterne ved marker og skove en tendens til at afblomstre noget tidligt, uden at der kommer nye skud eller blomster.

Og endelig er grunden til, at jeg igen i år er gået helt amok på rejnfan er, at jeg har set virkelig mange helt enestående flerfarvede, stribede sjaler på ravelry, som jeg godt kunne tænke mig at strikke. Her ville det gule garn virkelig tage sig flot ud. Jeg tænker især på nogle af Stephen Wests designs.

Her er Daybreak i en tidlig udviklingsfase.

Skriv et svar

