Korknisser

Korknisserne her har været på min to do – list i flere år. Det tager ingen tid at strikke en lille nissedragt med hue i prop størrelse, og man kan bruge sine små rester til dette lille, hyggelige projekt. Nisserne er utrolig nuttede, faktisk er det lidt sådan, at jo flere de er, jo mere nuttede bliver de.

Opskriften er her, men jeg har udviklet min egen. Jeg bruger forskellige slags garner, helst de mellemtykke, ca. worsted weight eller DK weight, på strømpepinde 4 – 4,5. Mine yndlingspropper er dem fra boblevinflasker, Cava, Asti o.l. Formen på disse propper minder nemlig mere om en lille krop, med et rundt hoved, der er lidt større end resten.

Her er så min opksrift på en korknisse.

Dragt: Slå 16 m op og fordel på 4 strømpepinde. Strik 1×1 rib i to omgange, og strik glat, indtil dragten passer til kroppen, typisk omkring 4 runder (man kan nemlig prøve dragten på nissen undervejs!). Luk lidt stramt af.

Hue: Slå 16 m op og fordel på 4 strømpepinde. Strik 1×1 rib i to omgange, og fortsæt i glat 3 omgange endnu. Lav indtagninger til spidsen således: * Strik 2 m sammen, 2 ret, gentag fra * omgangen rundt. Strik en omgang glat. Gentag indtagningsomgangen en gang til. Sidste omgang: Bryd garnet, ca. 4 cm fra sidste maske på pinden, og kør garnenden igennem maskerne. Fjern strømpepindene og stram til.

Kvast: Klip 4 stykker garn (ca. 4 cm) i kontrastfarve, og fold dem på midten. Træk midten af kvasten ind igennem huens spids med en hæklenål. Træk enderne igennem den løkke, der er kommet frem på den anden side af huens spids. Trim kvasten med en saks.

nissrrisne

Man kan næsten høre deres lyse stemmer, når de taler sagte til hinanden.

nissermedagnes

Agnes er også glad for nisserne.

nissemedpote1

Gi’r du et lille kram?

De to propper, jeg fandt i skuffen, fik hurtig dragt på. Men så meget vin drikker vi altså ikke herhjemme.

Så det var meget heldigt, at pedellen på solen havde en pose propper, som han gerne ville af med, og som jeg nu er den lykkelige ejer af. De nøgne nisser skal nok snart få deres små, nydelige dragter på.

20121207-124740.jpg

En pose nøgne nisser

Skriv et svar

