For meget fravær

Jeg sagde til ham, at jeg var overrasket. Men det passede ikke. Jeg var ikke kun overrasket, jeg var chokeret. Den havde jeg ikke lige set komme.

Han påtalte over for mig, at jeg havde haft for meget fravær. Han sagde det med sit sædvanlige tandpastasmil og sin pæne, sagte stemme. “Vi passer på hinanden her på skolen, derfor er jeg ikke efter dig”, tilføjede han overbærende.

Over and out.

Igen er der noget, som min lille hjerne ikke fatter. Jeg begriber ikke, hvordan det kan være et problem for skolen, at jeg tillader mig at blive hjemme med mine syge børn. Jeg begriber det ikke, for det kan i princippet hverken gøre fra eller til, om jeg er på skolen.

Jeg står nemlig ikke på skolens lønningsliste. Jeg skal ikke vikardækkes. Jeg er som sagt gratis arbejdskraft på skolen. Det ved enhver jo. Jeg får ca. halvdelen af en overenskomstmæssig løn. Og min løn belaster ikke skolens budget. Min løn, som hedder dagpenge, belaster en anden af kommunens kasser. Jeg ved ikke hvilken, med min løn er i hvert fald ikke en af posterne på skolens budget, og min ikke-eksisterende vikar er heller ikke en post på ovennævnte budget.

Derudover finder jeg det temmelig fornærmende, at han kan finde på at mistænke mig for noget ulovligt fravær. Hvilket i sig selv er en absurditet, da jeg som sagt ikke er ansat af skolen.

Hvad er det for en arbejdskultur, vi har fået?

Post Scriptum: Da jeg senere snakkede med ham, fortalte jeg stille og roligt, at jeg havde været rigtig ked af det, han havde sagt. Men det er åbenbart noget, de skal spørge ind til. Nu hvor chokket og vreden har lagt sig, er jeg glad for, at vi fik snakket om det!

Skriv et svar

