Vandrende strikkepinde

Jeg har været på min første vandretur med indbyggede strikkepinde! Den fandt sted søndag d. 30. september, og det var Blicheregnens museum, der stod for den, i samarbejde med Museum Midtjylland og Silkeborg Museum.

Vi mødtes inde i en af museets stuer. Lige inden hade jeg fået øje på en kurv fyldt med det lækreste garn nogensinde. Museet tager ikke dankort, så det var på forhånd udelukket, at jeg skulle erhverve mig noget af det guf, og ærligt talt synes jeg, at 180 kr. for et bundt garn er langt i overkanten af det, jeg er villig til at spendere for 100g garn, uanset hvor lækkert det er.

Lækkert garn til 180 kr/bundt

Lækkert garn til 180 kr/bundt

Vi var vel omkring 15, der var mødt op på museet. Alle sammen kvinder i vores bedste alder. Tina fra Midtjyllands Museum fortalte om gillikrogen og vindepinden, og om hvordan de blev brugt.

Billedet er fra blicheregnensmuseum.dk

Billedet er fra blicheregnensmuseum.dk

Først fæstner man garnet til sin bluse. Derefter stikker man sit garnnøgle ind gennem krogen, og så hænger garnet der, og man kan strikke uforstyrret. Garnnøglet skal dog være af den slags, hvor man kan trække tråden fra midten af nøglet. Derfor skal man først vinde garnet om vindepinden (nøstepinne). Nu om dage er det meget hurtigere med et krydsnøgleapparat, men dengang i 1800-tallet brugte man altså en vindepind.

Man kunne både købe krogen og pinden. Jeg købte kun krogen, da jeg i forvejen har en vindepinde (som Stinus har arvet, da jeg helst vil bruge mit krydsnøgleapparat). Krogen er vældig smart. Den blev jeg straks meget glad for. Og smart var det også dengang, hvor man altid havde noget strikketøj i hænderne. Både børn, mænd og kvinder gik og passede deres arbejde samtidig med, at de lige kunne strikke et par runde hist og her. Det siges, at mænd endda kunne ride hest og strikke samtidig. I modsætning til i dag var strikkende mænd ikke et særsyn. Det kunne vi alle sammen lære noget af, synes jeg.

Efter en kort indledende snak, drog vi videre til udstillingen Stickning – ett hantverk att utvekla, af Britt-Marie Christofferson. Og sikke en udstilling!

Men først var vi lige forbi en miniudstilling om bindesjaler. De traditionelle bindesjaler er simpelthen det smarteste arbejdstøj, der findes. Og de er oven i købet smukke. Jeg fik straks lyst til at strikke en.

Nutidig Bindesjal i 1 tråd ÅLJ og 1 tråd Spinni

Nutidigt Bindesjal i 1 tråd ÅLJ og 1 tråd Spinni

Bindesjal bagfra

Bindesjal bagfra

De udstillede modeller var en rekonstruktion af de traditionelle bindesjaler, som strikdesigneren Åse Lund Jensen lavede for mange år siden. Dem i udstillingen var strikket ud af en tråd Åse Lund Jensen garn, som er tretrådet, og en tråd Spinni. Begge garner er spundet i Skive af Henrichsen Uldspinderi (som jo er producent af Isager garner). Man strikker med de to tråde sammen indtil et par centimeter før hulmønsterborten. Derfra strikker man kun i det tretrådede garn. Smart. Så går det ret hurtigt, selv om det er et ret stort stykke strikketøj, der er tale om. Både Silkeborg Museum, Hjerl Hede, Den gamle by i Århus og Midtjysk Museum (tidligere Herning Museum og Tekstil Forum) har sådan nogle gamle eksemplarer, og man kan oven i købet købe nogle strikkekits. Strikkekitsene er ret dyre (men det er Henrichsens garner jo også), men man kan finde opskriften i et gammel nummer af Familiejournalen, som er strikket i Gotlandsk Pelsuld. Jeg tror jeg vil strikke min i Hjelholt Farveskiftegarn, som jeg har flere bundter af, både i petroleum mix og i grå. Ja, garnet venter på det helt rigtige projekt, for jeg synes, det er så lækkert!

Originalen fra museets samling

Originalen fra museets samling

Åse Lund Jensen var meget optaget af de gamle strikkeopskrifter og af nordens traditioner. Hun ville formidle de gamle traditioner i en nutidig form, og man kan sige, at det lykkedes hende fortræffeligt. Jeg er selv meget optaget af kulturhistorie og gamle traditioner, så jeg var helt benovet og ville næsten ikke videre, men udstillingen ventede lige ved siden af.

Udstillingen var noget af det mest inspirerende, jeg nogensinde har set. Masser af strikkede trøjer i alle slags farver og mønstre. Langs væggene i udstillingsrummet hang nogle paneler med alskens strikkeprøver. Alt sammen håndstrikket. Det lignede i den grad maskinstrik, men det var altså håndstrik – alt sammen.

Efter udstillingen kørte vi ud på heden med vores strikketøj i hænderne og gik en lang tur på næsten 3 timer. Himlen var grå og hænderne blev hurtigt iskolde. Men vi fik da strikket en del undervejs. At gå og strikke samtidig er altså meget sværere, end jeg havde regnede med, selv om gillikrogen tog en del af besværet. Vi holdt flere forskellige steder, hvor Anja fra Blicheregnens Museum fortalte om både Hærvejen og studehandelen, samt om heden og dens historie.

Hænderne strikker videre, selv om vi holder pause

Hænderne strikker videre, selv om vi holder pause

En flok strikkeglade kvinder på Hærvejen

En flok strikkeglade kvinder på Hærvejen

Ved en af pauserne satte vi os ned på de bløde lyngbuske og nød en smagsprøve Hosekræmmer og Ulden Jyde, begge fra et lille øko-bryggeri i Ikast (kan købes på museet, og smager fortræffeligt).

Smagsfuld Hosekræmmer

Smagsfuld Hosekræmmer

Til sidst blev vi alle enige om, at arrangementet havde været en kæmpe succes, og at vi skal gøre det til en tradition. Foreløbig med en vandretur om forår, og en om efteråret. Der blev også snakket om, at et af arrangementerne skal handle om PLANTEFARVNING!

Info om kommende arrangementer og udstillinger kan findes på museernes hjemmeside:

www.blicheregnensmuseum.dk

http://www.museummidtjylland.dk

http://www.silkeborgmuseum.dk

(billedet er fra blicheregnens museums hjemmeside)

(billedet er fra blicheregnens museums hjemmeside)

Skriv et svar

