Se, det er en rigtig håndten!

Den har jeg selv drejet. Eller rettere sagt: Den har Tage og Magnus drejet. Jeg har hjulpet lidt. Det hedder, at de hjalp mig, men virkeligheden er en helt anden.

Jeg har meldt mig til trædrejning på Skolen for Kreativ Fritid med det erklærede formål, at jeg vil lave min håndten. Helst flere håndtene. Mange håndtene. Men jeg er helt og aldeles ny i faget. Har aldrig rigtigt arbejdet med træ før (nå jo, jeg har da snittet en del strikkepinde og det, der ligner), og alle de maskiner er stadig en kæmpe gåde for mig, med alle de dele, der skal skrues på og af. Og de maskiner larmer vanvittigt meget!

Tenvægten skæres på rundsaven

Tenvægten skæres på rundsaven

Tenvægten på drejebænken

Tenvægten på drejebænken

Min første hånddrejede håndten vejer 31 g. Den er lavet ud af noget fyrretræ, som jeg har fået gratis af en flink tømrer på den nærmeste træhandel. Nok ikke det bedste og mest holdbare træ at arbejde med, når man vil lave en håndten, men et sted må man jo starte. Skaftet er 28 cm langt, og tenvægten har en diameter på 11 cm. Da tenvægten er så bred, kan denne håndten snurre rundt i en evighed, og den er temmelig balanceret. Letvægten gør, at tenen er velegnet til spinding af fint garn. Jeg forestiller mig, at den ville kunne klare den fineste merino eller merino-silke på absolut bedste maner.

Ofte har håndtene, der er beregnede til at spindte tyndt garn, en meget lille tenvægt, hvilket er utroligt dumt, synes jeg, da tenen så bliver meget ubalanceret og svær at styre. Men det må andre døje med. Jeg er indtil videre overordentligt tilfreds med min ten.

Skriv et svar

