Hyldebær (sambucus)

Farven er ikke lysægte. Den vil falme med tiden. Og det er ganske sørgerligt. Men farveprocessen har været sjov, og jeg vil da nyde farven fuldt ud, så længe den består.

Først indsamlede jeg en halv indkøbspose ret modne hyldebær. Derefter pressede jeg saften ud af bærrene vha. en stavblender. Set i bakspejlet burde jeg have brugt en frugtpresser, men det kan jeg prøve næste gang. Jeg fyldte gryden op med koldt vand, og sænkede det våde alunbejdsede garn deri. Farvesuppen fik lov at simre i en times tid (ganske som den plejer), og garnet fik lov at trække i et helt døgn (mest fordi jeg ikke havde tid til at skylle garnet, før det blev aften og børnene var gået i seng).

Farvesuppe med hyldeblomst (sambucus)

Farvesuppe med hyldebær (sambucus)

Farven går langsomt men jævnt på

Farven går langsomt men jævnt på

Og her er det færdige garn, i en skøn rødvinsfarve:

Forgængelig men smuk rødvinsrød

Forgængelig men smuk rødvinsrød

Farven vil se ret fantastisk ud i et sjal, måske et West Knits af slagsen, sammen med det lyngfarvede garn:

Klar til et West Knits sjal

Klar til et West Knits sjal

3 thoughts on “Hyldebær (sambucus)

  1. Jeg har farvet med chokecherries, som har nogenlunde samme farve som hyldebær. Jeg brugte en teknik jeg havde læst om på en anden blog, hvor bærrene blev kogt i lang tid, og derefter blendet med en håndblender og derefter fik lov til at stå i 24 timer og fik endnu et opkog inden de blev siet fra. Garnet fik lov at koge svagt i farvebadet i lang tid og fik derefter lov at stå i 24 og fik så igen et opkog. Så er farven til gengæld også MEGET fast, både lys og vaskefast. En rigtig lækker dyb rødlilla.

  2. Pingback: Min indre hippie… | Strikkelouise

Skriv et svar

