Endelig valnøddeblade! (Juglans regia)

Image

Rigtigt nok, der står et valnøddetræ (Juglans regia) ved det nedlagte posthus. Også et ret stort og flot af slagsen. Med masser af saftige blade.

Valnøddetræet ved det nedlagte posthus

Valnøddetræet ved det nedlagte posthus

Jeg stod og manglede en pose under første indsamling, så jeg skovlede blade ind i klapvognen. Ca. 350g friske blade blev det til.

Jeg brugte som sagt 350g friske blade og ca. 100g håndspundet uld (aran weight, tretrådet). Garnet var alunbejdset (20g) med ca. 5g vinsten. Vinsten bruges for at forebygge pletter og skjolder under indfarvningen, og den gør farven endnu dybere og flottere. Siger de.

Garnet simrede i med bladene i gryden en times tid, og det blev mørkegul. Derefter fik det lov at trække i farvebadet hele natten, og hokus pokus, det blev mørkebrunt! Afsindig flot, hvis jeg selv skal sige det.

Så vellykket, at jeg fik lyst til at tage den på med det samme!

Så vellykket, at jeg fik lyst til at tage den på med det samme!

Garnet skal bruges til en top-down vest. Jeg tænker på en hvid, islandsk lignende vest i flerfarvestrikning. Den brune og den gule farve er kontrastfarver på vestens mønster i jaquard strikning. Jeg regner med at tegne et enkelt mønster, som skal løbe lidt under barmen. Bærestykket, derimod, forestiller jeg mig bare skal være hvidt uden mønster.

Farverne i en icelandsk-lignende vest

Farverne i en islandsk-linspireret vest

Skriv et svar

