3kg uld senere…

20120911-001823.jpg

Fåret Polly

Tilbage til hverdagen. Messen er slut, rokken er pakket ned, og i morges var jeg klar til endnu en mandag på mit tilskudsjob.
Det var – overraskende nok – en smule sørgmodigt at forlade Tinghallen med min AT i den ene hånd og godt og vel to års spindevirksomhed i den anden. Vi havde det jo så hyggeligt oppe på scenen.

20120911-002436.jpg

Som arbejdsløs er det også mægtig rart for mig at være med i en form for erhvervmæssigt fællesskab. Bevares, jeg har jo mit tilskudsjob, som jeg er meget glad for, men – let’s face it – et tilskudsjob er og bliver ved med at være et surrogat.

Og det er ikke just hverdag for mig at møde nogle mennesker, som synes, at uld dufter dejligt, at plantefarvning er uendelig spændende, at rejnfan dufter himmelsk af sommer, og at sidde og spinde er lige så afstressende som en yogatime.
Hvilket får mig til at vove den påstand, at der er en voksende interesse for både spinding og plantefarvning. Ydermere: det er ikke kun kvinder, der sætter pris på spinding. Der findes skam mænd af alle ældre derude, der både mestrer håndværket og har forstand på alle faserne i processen. Og her taler jeg ikke kun om Thorkild og hans Ejstrupholm.

Mens jeg venter på en sand eksplosion af skabsspindere af det modsatte køn, er jeg begyndt at udvikle mit kunstgarn.

20120911-004827.jpg

Det første “kunstgarn” på spole

20120911-004930.jpg

50g “kunstgarn”

20120911-004957.jpg

Garnet er spundet thick and thin ud af noget blandet uld (både islandsk og anden behåret uld), som jeg købte på messen. En kæmpe pose med intet mindre end 3 kg kostede mig kun 100 kr. Det er i bund og grund rester fra lammeskind, så den er ikke særlig velegnet til spinding, men den er perfekt til en god omgang free style spinding. Ulden er let kartet, inden den kommer på spolen. Jeg regner med at karte den næste portion med lidt angelina, og den skal spindes til en ret funky tunika, som jeg fandt i et Ashford hæfte fra 2009.

20120911-010331.jpg

Tunic sweater i The Wheel 21, 2009

Kæmpeposen er nu pakket ind i skuret og jeg glæder mig så meget til at hive den frem og lege lidt med indholdet.

20120911-010654.jpg

Kæmpeposen med blandet uld

Skriv et svar

