Husflidsmessen dag 2

Så er anden dag forbi, og jeg er simpelthen så træt efter de mange indtryk. Men jeg elsker det virkeligt! Så mange spændende mennesker og inspirerende håndarbejder. 8 timer i træk. Herligt. Nå ja, jeg skal jo primært sælge mit kursus i håndspinding på Skolen for kreativ fritid, men jeg er en ganske elendig sælger.

Egentligt havde jeg også masser af tid til at sidde og spinde. Det sætter jeg naturligvis stor pris på. Og jeg fik da også noget fra hånden. To dage tog det mig at spinde 100g Shetland fra Unwind Yarn Company, indfarvningen hedder Chianti, og farven er da også ensfarvet rødvinrød. Singlerne sidder nu på spolen og skal marinere i et par uger, inden jeg navajo tvinder dem. Garnet skal bruges sammen med noget andet Shetland, købt hos min pt. yndlings indi-dyer, Friday Studios. Indfarvningen, som er multifarvet, hedder Paper bag. Jeg har en skummel plan om at bruge de to garner (såfremt de ser godt ud sammen) til et eller andet Stephen West sjal.

Chianti på spole

Chianti på spole

Men tilbage til messen. Jeg lagde mærke til, at mange beundrede det garnbundt, som jeg selv synes er det grimmeste. Spundet ujævnt på håndten, mens jeg var i Italien, og navajo tvundet på rokken, efter at vi var kommet hjem til Danmark. Selv sætter jeg pris på jævnt, tyndt garn, som har en ordentlig løbelængde, og som har en anstændig maskedefinition, når man strikker glat. Og de egenskaber er altså ikke lette at opnå, selv om man i halvandet år tit og ofte har siddet på sin flade og spundet, indtil man er ved at falde i søvn.

Blikfanger-garnet, tudegrimtgarnet, kært barn har mange navne.

Blikfangergarnet, tudegrimtgarnet, kært barn har mange navne.

Derfor tænker jeg, måske er tiden moden til at gå over til at spinde noget kunstgarn. Sådan noget one of a kind garn, som er lidt tosset, og egentligt en smule ubrugeligt. I små mængder, forstås. Og måske er kunstgarn ligefrem nemmere at spinde, da det per definition er ujævnt… sådan noget, der ligner det allerførste garn, jeg fik spundet, for godt og vel to år siden. Jeg må lige gå i tænkebox og designe garnet i hovedet, for så at prøve mig frem på rokken. Desværre er min AT slet ikke gearet til tykt garn, så jeg må tænke lidt kreativt.

Der er en kanongod stemning oppe på scenen, hvor Skolen for kreativ fritid holder til. Mine kollegaer er superspændende og jeg får bare lyst til selv at melde mig til alle deres kurser. Her er et lille udvalg af både store og små stand:

Jonnas re-design

Jonnas re-design

Beths skrotsmykker og andre sjove ting

Beths skrotsmykker og andre sjove ting

Brittas hyggelige patchwork-hjørne

Brittas hyggelige patchwork-hjørne

Min nabo er Doris, og hun væver. Hun sidder ved sin lille skaftevæv i sin stand, og jeg har simpelthen fået lyst til at væve! Hvem skulle have troet det?

Men nu spinder jeg, og jeg er netop i gang med at karte noget gotlandsk sammen med en generøs portion angelina. Jeg kan næsten ikke vente på at se det færdige garn!

Kartet gotlandsk og angelina

Kartet gotlandsk og angelina

Glimmerstads på spolen

Glimmerstads på spole

Skriv et svar

