Husflidsmessen dag 1

Jeg må sige, jeg var glad for at sidde oppe på scenen i Tinghallen sammen med kollegaerne fra Skolen for kreativ fritid, for der var godt nok gang i den nede ved salgsboderne i dag. Lige fra kl. 10, da messen åbnede dørene til publikum, og så frem til ca. kl. 3 væltede det bare ind med mennesker. Hobbyfolket, altså.

Jeg nød virkelig meget at gå rundt og kigge på salgsboderne, inden messen startede. Da var der fred og ro, samtidig med, at sælgerne havde mægtig travlt med at gøre deres boder klar til hobbyfolket, som allerede ventede i kø uden for Tinghallen. Da fik jeg en hyggelig sludder med parret bag Skytten Danmark, som er leverandør af alt muligt Ashford gods, vi udvekslede visitkort og info, og senere var jeg naturligvis også henne ved deres bod og tanke op for Ashford udstyr til min AT. Det blev til:

  • Et turbo sæt til spinderokken, bestående af en silicon-lignende rokkesnor;
  • 3 rokkesnore;
  • 3 spoler;
  • En pose Angelina (noget sølvfarvet stads, som skal kartes sammen med uld mhp at fremstille glimmergarn);
  • En letvægt håndten, med høj tenvægt, til tyndt garn. Jeg prøvede den straks, og den spinder som en drøm! Den fik jeg forærende, da den var udgået.
  • Og så højdepunktet: En spindestol! Den er så pæn! Nu står den i vores stue, og jeg må ikke sidde på den endnu, da den superstærke Asfhford-trælim skal have lov at tørre. Men det gør egentlig ikke så meget, for min AT står jo i Tinghallen ved min lille stand.

Jeg endte forresten med at blive meget glad for min stand og den er blevet rigtig hyggelig og flot, synes jeg selv. Jeg kan i hvert fald genkende lidt af mig selv i den. Og derfor føler jeg mig meget tilpas i den.

En anden ting, jeg forelskede mig dybt i, er Ashfords e-spinder. En mini spinder, som jeg fik lov at prøve. Den er altså bare fed! Og jeg har besluttet mig, at jeg fra nu af skal spare op til den. Jeg glæder mig så meget til at få fingrene i den. For som Skytten-damen sagde, det tager lidt af hyggen, men den er meget smart. Og ja, den spinder som en drøm! Mig vil ha’ den!

Jeg træf også Margrethe fra Rosenlund Gårdbutik, som jeg i sin tid fik vores elskede Agnes af. Hendes bod er efter min mening altid den bedste, hvad garn angår. Ja, mon ikke, hendes gårdbutik er også et farligt sted at havne i, hvis man er på garndiæt. Fristelserne er uendelige. Hun har bare alt, alt, alt det lækreste garn, der findes. Uha. Hun blev i hvert fald glad for at høre, at Agnes har det godt.

Og så slog jeg en lille sludder jeg med Lene Randorff fra Lille Strik. Hun er virkelig en dygtig designer, og hun er meget rar og spændende at snakke med.

Og ellers stod dagen på at sidde og spinde og snakke med en masse mennesker. Bla. med en dame, som spinder hundeuld!
Som sædvanlig er ældre mænd ufattelig interesseret i min rok. Små drenge og gamle drenge – de kan simpelthen ikke modstå charmen af et hjul, der drejer rundt. Deres typiske bemærkning er “SÅ er der fart på!”. Det er ganske vist.
Segmentet var for det meste ældre damer i dag. Det er i min erfaring de færreste ældre damer, der interesserer sig for spinding. Når de får øje på mig, mens jeg spinder ved min rok, plejer de at sige: “Sådan en havde min bedstemor”, så jeg har en teori om, at deres generation (dem, der er født i 30’erne eller før) forbinder spinding med slid og pligt, og ikke med en hyggelig hobby eller en omsiggribende passion. Det er virkelig synd for dem. De ved ikke, hvad deres generation går glip af!

Og tænk, jeg har slet ikke købt garn i dag. Og det skal jeg heller ikke i morgen. Og heller ikke i overmorgen. Jeg skal nemlig spare op til en Ashford e-spinder!

20120907-220141.jpg

Skriv et svar

