Endnu en dag på heden

20120901-182712.jpg

De manglede en spinder på Lystbækgård sidste søndag, så da Berit spurgte, om jeg kunne komme og spinde, var jeg ikke i tvivl. At sidde en hel dag på Lystbækgård og spinde, samtidig med, at man snakker med mange søde mennesker, er vel ikke så tosset endda?
Faktisk blev jeg helt benovet over, at Berit spurgte mig, da deres spinder (hvem det end er) havde meldt afbud.

Så jeg pakkede min Ashford Traditional (AT) i svigeforældrenes bil (vores bil er på værksted) og drog vestpå.

Da jeg ankom til Lystbækgård, blev jeg straks henvist til folkestuen. Her er nemlig både kartebænke og spinderok.

Kartebænk i folkestuen på Lystbækgård

Kartebænk i folkestuen på Lystbækgård

Stolen, som Evald Tang Kristensen ville have elsket!

Stolen, som Evald Tang Kristensen ville have elsket!

I folkestuen sad Thorkild og flettede reb af pilebark. Første gang jeg så Thorkild, var det på julemarkedet sidste år, og da sad han ved sin spinderok, en gammel Ejstrupholm. Thorkild elsker at snakke. Desværre forstår jeg kun en brøkdel af det, han siger, for han snakker vestjysk dialekt, og det rækker simpelthen ud over mine evner, at forstå vestjysk dialekt. Og jeg synes et eller andet sted, at det er pinligt at indrømme, for ikke at tale om, at det ville ødelægge noget af hyggen, hvis jeg hele tiden skulle stoppe hans talestrøm og bede ham om liiige at gentage. Men det er også en skam, for jeg vil frygteligt gerne høre hans fortællinger.

Thorkild deler gerne ud af sin viden og kunnen. Så da han så, at jeg jeg havde en pose dejlig gotlandsk uld med, ville han straks vise mig, hvordan man karter den. Jeg havde dog ingen karter med, kun en kattebørste, som jeg i øvrigt synes, er dejlig nem at bruge. Me det var Thorkild slet ikke imponeret over, så han skyndte sig at lede efter et par ordentlige karter, for som han fortalte Berit, “Der står en bette pige med en hundestrigler!”

Som sagt forstår jeg meget lidt af det, som Thorkild siger. Men vi blev hurtigt enige om, at det er kolossalt vigtigt, at ulden er kartet ordentligt, når man vil spinde den. Han lavede flere fine rolags til mig, som var lige til at spinde. Fibrene lå lige ved siden af hinanden, de spandt som smør. Thorkild var dog heller ikke imponeret over min uld, som var “en frygtelig krøl”.

Der kom ok mange besøgende den dag. Man fik en kop kaffe og et stykke af Lystbækgårds himmelske kringle, og man kunne også komme med på hestevognstur. Alt samme for en sølle entré på 100 kr. Et par stykker vil endda prøve at spinde på rok. Bl.a. en dreng på 8-9 år, og han var slet ikke så dårlig til det.

Man kunne også prøve dogmestrik, en teknik, hvor man strikker direkte med råulden, og som blev opfundet her på Lystbækgård.

Dogmestrik

Dogmestrik

Kl. 16 gav Berit opvisning med hyrdehundene. Det er altid en fantastisk oplevelse at se på en enkelt hund, der styrer en hel flok får. Mens hunden udførte sit arbejde, fortalte Berit om fårene.

En flok spælsau

En flok spælsau

Vædderen er af racen gotlandsk, og han ville gerne klappes. Han er efterhånden blevet en gammel herre, så han skal snart slagtes, fortalte Berit.

Gotlandskvædder

Gotlandskvædder

Jeg har optaget en video af opvisningen, men kan ikke rigtigt finde ud af at uploade den på siden. Også det rækker ud over mine evner. Her er et link til youtube

På gårdspladsen så jeg en stor plante merian. Ikke kun ser merian flot ud, den kan også bruges til plantefarvning!

Merian giver en flot gul.

Merian giver en flot gul.

Til sidst fik jeg en kasse råuld af Berit… Jeg er allerede gået i gang med at spinde af den, og den spinder som en drøm.

En kasse spælsauuld

En kasse spælsauuld

Skriv et svar

