Håndlavede strikkepinde

Kan man få nok af tidsfordriv? Nej. Der er altid plads til en ny hobby, hvor man kan udfolde sig kreativt og bruge sine hænder på en fornuftig måde.

I den sidste måneds tid har jeg været meget optaget af at snitte strikkepinde. Det er meget sjovt og overraskende nemt, samtidig med, at resultaterne er forbløffende. Faktisk har jeg i min ferie brugt mere tid på at snitte, end på at strikke.

Træpinde er utrolig smukke og dejlige at strikke med.

Grene og kviste kan man snildt finde i skoven og langs vejkanten. Hasseltræ, birketræ, fyrretræ er rigtig nemme at snitte, og efter sigende skulle enebær også være godt at bruge. Oliventræ kan jeg også godt lide, men det er måske lidt eksotisk på disse kanter (jeg var så heldig at høste lidt ved Gardasøen, mens vi var dernede).

Man skal selvfølgelig have mindst to pinde, der er nogenlunde ens, eller lige tykke. Jeg kan meget godt lide at lave strømpepinde, og da skal man jo have 5 ens pinde. Først snitter jeg en masse pinde, som jeg siden sætter sammen to og to eller i et sæt af fem stykker.

Jeg begynder med at fjerne barken, og så arbejder jeg videre, indtil jeg har nået den ønskede tykkelse. Men efter at barken er skrællet af grenen, kan jeg dårligt huske, hvilken slags træ, det drejer sig om.

Når jeg har nået en bestemt tykkelse, og jeg har formet spidsen (eller spidsene, hvis det er strømpepinde), skal pindene slibes. Der er nemlig ikke noget værre end at strikke med træpinde, som ikke er helt og aldeles glatte, for garnet skal jo glide let af pinden uden at sidde fast i revner og ujævnheder. Til det bruger jeg først grovkornet sandpapir, og siden meget findkornet sandpapir. Det grove sandpapir fjerner alle ujævnheder og eventuelle forgreninger, mens det fine sandpapir gør pinden glat og smuk. Det er en meget flot finish. Man kan også give pindene et tyndt lag voks (af den slags, man bruger til gamle træmøbler). Voks beskytter træet og forebygger pletter og skjolder. For eksempel behandler jeg min spinderok, som er af ubehandlet træ, men voks. Jeg påfører et tyndt lag voks og masserer det blidt på træet med en lille svamp eller en gammel klud. Resultatet er ret fint; træet får en smuk honningfarvet overflade.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )