Plantefarvning for begyndere

Rejnfan er meget taknemmelig at arbejde med

Rejnfan er meget taknemmelig at arbejde med

Det er selvfølgelig en smagssag, om man foretrækker at farve med planter eller med syntetiske farver. Syntetiske farver er nok nemmere at bruge, de giver nogle flotte resultater, og det er sikkert også nemmere at gentage den samme indfarvning på et nyt bundt garn. Plantefarvning byder på nogle helt andre fordele. Farverne er mere afdæmpede, med lyse nuancer, og det er en meget billig måde at gå til værks på. Jeg er kun i begyndelsen af min rejse i den magiske verden af plantefarvning, men der er en ting ved den, jeg sætter stor pris på: Plantefarvning sviner ikke. Hverken i hjemmet eller ude i miljøet (eller rettere sagt: Det kommer lidt an på, hvilken bejdsemidler man vælger at bruge).

Hvis man, ligesom jeg, bor småt og ikke har et egentligt værksted, hvor man kan udfolde sig kreativt, er plantefarvning en velsignelse. Som nybegynder behøver man kun at skaffe sig nogle ganske få redskaber og hjælpemidler:

  • En stor gryde: Selv har jeg lånt en emaljeret gryde på 15l af min svigermor, en garvet plantefarver. Ellers kan man finde billige gryder i genbrugsbutikker og på loppemarkeder. Min gryde kan rumme max 100g garn, da der også skal være plads til en masse blade og blomster!
  • En træstok til at røre rundt i gryden med. Sådan en kan man snildt finde i skoven.
  • En teske til at måle bejdsemidler, eller et lille målebæger.
  • En si til at si farvebadet.
  • Små og store plastic beholdere og en balje til at flytte garnet over i, hvis det skal efterbejdses.
  • Bejdsemidler: Alun (min yndlings, man kan købe alun i matas), kobbervitriol, jernvitriol mfl.
  • En saks eller bedre en beskærersaks til at høste planterne ude i naturen, sådan at man kun tager blomsten, uden at hive planten ud med rødder og det hele. Så er man sikker på, at planten er der igen til næste år!
  • Og så selvfølgelig noget garn! Jeg har arbejdet med både ufarvet, ubehandlet garn, og med superwash behandlet garn med en hvid indfarvning, og det giver nogle forskellige resultater. Det er dog væsentligt, at garnet er 100% uld og ikke en blanding af uld/akryl.
Emaljeret farvegryde

Emaljeret farvegryde

Alun fra Matas

Alun fra Matas

Det er vigtigt at huske, at alt udstyret kun må bruges til plantefarvning og skal opbevares adskilt fra alt andet køkkengrej! Det er den vigtigste forholdsregel, der findes.

Nu vil jeg kort beskrive processen i dens forskellige faser: Bejdsning, farvning, (evt. efterbejdsning), skylning og tørring.

Garnbundtet skal bindes løst flere steder, inden man kommer det i gryden

Bejdsning:

Garnet skal bejdses, inden den kommer i farvesuppen. Efter at garnet er bejdset kan man være sikker på, at det optager farven. Ubejdset garn kræver længere tid i farvegryden, og garnet er ikke særlig modtageligt over for farven: Farven siver ganske enkelt ud ad fibrene, hvilket er ret sørgerligt at stå og kigge på. Jeg bruger næsten altid alun, som er let at finde i handelen og – så vidt jeg ved – ganske ufarligt.

For et 100g bundt garn skal man bruge 20g alun. Jeg gør garnet vådt i en balje og opløser alun i en lille plastic beholder. Jeg fylder gryden op med koldt vand fra hanen, tilsætter alun og garn, og jeg tænder under gryden. Så skal den stå og simre (dvs. ikke koge) i en times tid, hvorefter jeg slukker for komfuret og lader garnet køle helt af, helst udenfor, så det går hurtigere.

Alun og røde løgskaller giver en flot grønmeleret farve

Alun og røde løgskaller giver en flot grønmeleret farve

Farvning:

Så kommer det spændende. Når garnet er kølet af, skal det skylles i rent vand. Hvis garnet ikke er superwash behandlet, skal alle operationer i processen, hvor der bruges vand, udføres med stor forsigtighed, ellers valker garnet simpelthen. Superwash behandlet garn, derimod, er lidt nemmere at håndtere, da det ikke vil valke ved temperaturskift eller kraftig omrøring.

Jeg hælder planterne (blade, blomster, osv.) i gryden og lægger garnet i, sådan at det er dækket af planterne. Så fylder jeg gryden med koldt vand, tænder under gryden, og holder øje med, at vandet ikke koger. Samtidig rører jeg let rundt i gryden med en stok, så farven kommer jævnt på. Man kan også vælge at lade være og lade farven komme ujævnt på, sådan at man får en flot effekt eller et let farveskiftegarn.

Når det simrer let, skruer jeg ned for varmen og lader det simre i en times tid, eller indtil jeg synes, garnet har fået den ønskede farve. Så slukker jeg for komfuret og lader det hele køle fuldstændig af.

Skylning:

Det er meget vigtigt at skylle garnet, efter at det er blevet farvet, helst i flere hold lunkent vand. Jeg plejer at skylle det 4 gange. 3. gang tilsætter jeg lidt eddike i vandet. Dette gør, at farven sidder fast på fibrene og ikke bliver skyllet af. 4. gang er en “kontrol-gang”, hvor jeg kan se, om skyllevandet er klart, eller om der stadig er farverester i vandet. Hvis farven stadig smitter, er jeg nødt til at skylle det igen, eventuelt med lidt mere eddike. Man kan også bruge citronsyre i stedet for eddike, men jeg ved ikke i hvilket mængder, så det gør jeg ikke. Desuden har jeg på fornemmelse, at eddike er mere miljøvenlig end citronsyre, men heller ikke det er jeg 100% sikker på.

Tørring:

Jeg hænger det våde garn op til tørring på en bøjle, helst udenfor i sol og blæst. Direkte sollys skulle ikke være særlig godt for plantefarvet garn, men det gør jeg alligevel.

Længere er den ikke!

Plantefarvet garn i selskab med Tosh Sock

Plantefarvet garn i selskab med Tosh Sock

10 thoughts on “Plantefarvning for begyndere

  1. Jeg er en gammel farvekone, der har farvet i lang tid. Jeg kan anbefale dig at fåbfat på en farvebog, for din måde at farve på gør, at du “spilder” farve, og gør det mere besværligt for dig selv. I en 15- ltr gryde burde du kunne have 3 gange så meget garn 😉 Og at købe alun gos Matas er en dyr omgang.

    • Dnne fremgangsmåde virker kun på uld og andre fibre, der fås fra dyr (alpaka, angora). Bomuld kan ikke farves på samme måde, og jeg har kun farvet bomuldsstof vha. kemiske farver fra dylon.

Skriv et svar

