Gul er ikke bare gul

Jeg farvede en del, mens vi var på ferie i Italien, men jeg holdt bestemt ikke op, bare fordi vi var kommet tilbage til Danmark. Tværtimod. Jeg gik på jagt efter hvidt og ufarvet garn i mit lager, og begyndte straks at indsamle blade og blomster. Det blev igen hasselblade, birkeblade, og røde løgskaller, men også rejnfan, pebermynteblade, birkebark og duftløs kamille, som jeg ikke havde fundet i Italien, og som derfor måtte prøves af. Rejnfan og duftløs kamille giver naturligvis også en flot gul, og de dufter dejlig af sommer, mens farvegryden simrer. Hverken pebermynteblade eller birkebark giver en særlig spændende farve,  så jeg skyndte mig at efterbejdse pebermynte-garnet med kobbervitriol, og overfarvede straks birkebark-garnet med den magiske rejnfan.

Da jeg farvede med birkeblade og hasselblade i Italien, blev farven en ret klar gul, magen til den, modne citroner har. En dejlig, munter og lys gul, som sikkert vil modvirke enhver vinterdepression, bare man ser på den. Da jeg så prøvede at farve med birkeblade og hasselblade her i Viborg, blev farven en del mørkere.

Nuanceforskelle ved farvning med den samme slags plante og bejdsemiddel kan have forskellige årsager. Forskellige uldgarner optager selvfølgelig farve i forskellig grad, men jeg vil også skyde på, at birketræer, der gror her, ikke helt har de samme egenskaber som birketræer, der gror 1500 km sydpå, har. Og dette til trods for, at det i grunden er den samme slags træ! Men det kan også skyldes forskel i vandets pH værdi, og dette er helt klart noget, man skal være opmærksom på, når man farver garn, især hvis man vil prøve at gentage en bestemt farvenuance.

Skriv et svar

