Farvning med rødkål

Jeg havde det på fornemmelse, men jeg ville prøve det alligevel. Jeg vidste, at rødkål ikke egner sig til plantefarvning. Ikke voldsomt meget, i hvert fald. Det har min kloge svigermor, som er en garvet plantefarver, fortalt mig. Men man skal ligesom opleve det, før man virkelig tror på det. For vandet fra farvebadet havde sådan en lyslilla smuk farve!

Farvebadet med rødkål

Farvebadet med rødkål

Garnet er bejdset med alun, ganske som det plejer. Jeg snittede et halvt rødkålhoved (468g) i små stykker, og lagde det i gryden sammen det våde, bejdsede garn. Så dækkede jeg alt med cirka 5 l vand fra vandhanen, og tændte under gryden. Efter et stykke tid (lad os sige en halv time) fik farvebadet en smuk, mørk lyserød – lyslilla farve. Men garnet havde svært ved at optage farven. Det så ud som om, at farven sivede ud af fibrene. Jeg hældte en blanding af citronsyre og vand (1:9) i farvebadet, og straks blev det en flot pink. WOW, tænkte jeg. Det er HOKUS POKUS!

Efter cirka en time, slukkede jeg under gryden og lod det hele stå og køle af. Garnet havde optaget en del farve, men da jeg så skyllede det, ja, så skyllede jeg farven ud sammen med vandet. Jeg behandlede garnet med to hold vand og eddike for at fiksere farven, inden jeg hang det til tørre.

Og det ser sådan ud:

Alun med rødkål

Alun med rødkål

Der er nok garn til i hvert fald at strikke et par fingerløse vanter. Jeg forestiller mig at kombinere garnet, som er sportweight, med en rest håndspundet Falklad fra Unwind Yarn Company, som er navajo tvundet.

håndfarvet (tv) og håndspundet (th) garn

håndfarvet (tv) og håndspundet (th) garn

Skriv et svar

