Grib Garnet i Silkeborg

Sidste weekend var der helt bestemt gang i strikkepindene i Silkeborg. Den første udgave af strikkefestivalen Grib Garnet fandt sted i byen fra torsdag d. 14. til søndag d. 17. juni.

Jeg skulle selvfølgelig kigge forbi og se, hvad der skete. Og jeg deltog også i et workshop “Få styr på jaquardstrik – en gang for alle!” ved Charlotte Tøndering, som er indehaveren af garnbutikken Tøndering Strik i Århus. Det foregik fredag fra 14 til 17. Vi strikkede prøver i flere farver. Jeg havde medbragt noget af mit garn, men man kunne også købe små mængder garn af underviseren. Hvilket jeg fandt yderst unødvendigt, da jeg selv har så meget.

Først prøvede vi at strikke med dominans. Det er en teknik, hvor man strikke lodrette striber i to farver, og hvor den ene farve dominerer over den anden, ved at man holder dominans-farven på en bestemt måde (ja, jeg købte også et kompendium, for ellers er det dominans-strik væk allerede i morgen).

Dernæst prøvede vi dobbeltstrik, som er en meget sjov og vanskelig teknik. Tøj, der er strikket i dobbeltstrik, er fuldstændig vendbart. Man får en glatstrikket overflade, der viser den ene farve på den ene side, og den anden farve på den anden side. Man kan selvfølgelig gøre det endnu vanskeligere ved at strikke forskellige mønstre ind undervejs, som også er vendbare. Jeg skulle virkelig sidde stille og koncentrere mig, mens jeg fedtede med pinde og to forskellige tråde garn. Jeg havde allerede været på kursus om dobbeltstrik, men for det første kunne glemte jeg lynhurtigt, hvordan man strikker dobbeltstrik, og for det andet tror jeg aldrig rigtigt, jeg havde fattet teknikken. Så det var en ægte aha oplevelse at lære teknikken påny. Jeg tror, det afhænger af, hvordan underviseren forklarer og viser fremgangsmåden trin for trin. Der var noget af det, som Charlotte sagde, som fik mig virkelig til at forstå, hvad jeg skulle gøre og hvornår. AHA! Sådan skal det gøres!

Den tredje teknik var jeg ikke helt vild med. Det handlede om at danne en effekt ved at strikke med en tråd uldgarn, som kan valke, og en trød gfarn, som ikke kan valke (i dette tilfælde et dyrt japansk hørgarn). Hele molevitten skal så i vaskemaskinen og valkes, og det man får er nogle felter hørgarn, som er indrammet af nogle baner uldgarn – som jo er valket undervejs i processen. Altså. Denne teknik kan man bruge til at strikke et halstørklæde… og jeg hverken strikker eller bærer halstørklæder. Men det var helt ok at snuse til en ny teknik.

paa pinden klapvogn

Irene Birk fra paa pinden har virkelig overgået sig selv med dette klapvognbetræk med indbygget kode, som man kan scanne – og sikkert blive omdirigeret til paapinden.dk!

yarn bombing ved Lunden, Silkeborg

Yarn bombing i pavilionen ved Lunden i Silkeborg, hvor de fleste salgsboder og workshop fandt sted.

hæklet badedragt

Denne skønne retro badedragt hang i foyeren på Lunden.

Efter workshoppen mødte jeg en gammel veninde fra København, Stine, og vi gik en tur ned ad gågaden for at nyde stemningen… men der var ikke ret meget at nyde… det så bare ud som om det var en helt almindelig dag efter kl. 5 i en helt almindelig jysk by. Alt var pakket væk og dørene var lukket. Den statue, som tidligere havde været udsmykket med yarn bombing, sad nu helt nøgen på torvet og så ynkelig ud. Den så så sørgelig ud, at jeg ikke engang tog et billede af den.

grib garnet skilt

Gågaden ser lidt øde ud efter kl. 5, selv om der er en hel strikkefestival i gang i byen!

yarn bombing

Sådan en fimset cykel vil jeg osse ha’!

Dagen efter tog jeg af sted til Silkeborg en gang til. Jeg ville nemlig se, hvad Stine lavede, og desuden vidste jeg, at der ville blive sat et telt op med plantefarvning og gamle håndarbejdsteknikker. Der var ganske rigtigt to telte ved Lunden, da jeg og mine to yngste børn ankom. Det ene telt var en udstilling og salgsbod for nålebindingsudstyr, mens det andet var både udstilling og udsalg af plantefarvede garner. Louise, som er ekspert i plantefarvning, havde allerede gang i farvegryden. Der spredtes en dejlig og sødlig lugt under træerne, og det var duften af de birkeblade, som Louise var ved at koge. Birkeblade giver en fin gul farve, sagde Louise, som også har en blog, http://www.garnoggammelt.blogspot.com.

plantefarvning

Mange flotte farver og nuancer kan man få ved at bruge planter!

farvegryden

Sif står ved farvegryden og nyder den dejlige duft af birkebladene, der simrer i farvebadet!

Jeg har optaget en lille lydfil, som jeg prøver at uploade her på siden samt et par andre steder.

Skriv et svar

