For da var skoven grøn grøn…

20120525-011730.jpg

I søndags gik vi en lille tur i skoven ved Hald. Efter en ret kedelig april og en lidt hysterisk maj ( rent vejrmæssigt, altså), er naturen omkring os virkelig eksploderet i en fest af grønne farver. Næsten som om de grønne skud og de spæde blade lige pludselig er vågnet til dåd og har fået vældig travlt med at spire og gro.

Og det er en ganske fortryllende skov med alle de gamle, væltede træer, man kan klatre op og ned ad, og så selvfølgelig søen.

20120525-011753.jpg

20120525-011718.jpg

Jeg har for nylig prøvet at efterligner forårets grønne farver. Her er mit forbillede.

Jeg har tvundet en lace weight merino single (ca. 50g) med en lace weight polwarth  single. Merino-singlen var ensfarvet (æblegrøn), mens polwarth-single var håndfarvet af indie dyeren Funky Carolina (jeg går ud fra, hun er på etsy; selv har jeg købt ulden på en ravelry destash). Indfarvningen hedder Intense Grapes og er en blanding af grøn, lys lilla, en brændte mandler agtig farve, alt sammen i forskellige nuancer. Det giver en selvstribende single.

Jeg kan bedst lide at spinde de multifarvede singler tilfældigt, for så at tvinde dem med en ensfarvet single. Dette giver nogle overraskende og helt unikke farvekombinationer og i de fleste tilfælde et ganske enestående garn.

To lace weight singles tvundet sammen giver et to trådet fingering weight-sport weight garn. Af denne to trådede merino-polwarth kan jeg sikkert strikke et par fingerløse vanter eller pulsvarmere, eller et lille sjal, måske i kombination med noget andet garn.

Selv om den samlede vægt er ca. 100 g, og garnets tykkelse svarer til en fingering-sport weight, er løbelængden kortere end det, som man forventer af garn med samme vægt og tykkelse. Dette skyldes, at håndspundet garn (mit håndspundne garn i hvert fald) er meget kompakt og dermed tungere end maskinspundet garn.

Skriv et svar

