Påskelørdag på Hjerl Hede

20120516-020537.jpg

Traditionen tro var vi et smut forbi Hjerl Hede i påskeferien og se på påskekyllinger og påskelam. Og lad os sige som det er: Vi elsker stedet. Både voksne og børn. Museet emmer af gammeldags stemning og man kan vandre frit rundt ind og ud ad de gamle bygninger og boltre sig i historien, se på de forskellige husdyr og lære lidt om, hvordan livet ude på landet var “i gamle dage”.
En ting, jeg er tosset med er, at der i stort set alle husstande er opstillet en spinderok. Gamle spinderokke er utrolig smukke og meget mindre i størrelsen, end dem der bliver produceret i dag.

For ikke at nævne den historiske legeplads med gammeldags legetøj som stylter, gamle cykler osv., som børnene er vilde med.

I år var vi på rundvisning ved en meget flink dame, som var særdeles glad for at snakke om håndarbejde. Da rundvisningen var slut, var der lige et par minutter til en kort hyggesnak, og da viste det sig, at hun også strikker og spinder. Hun mente bl.a., at det er bedre først at carte ulden for så at vaske den. Jeg synes, det er en interessant holdning, men personligt ville jeg aldrig gøre det. Jeg har altid vasket ulden, før jeg har kørt den igennem min kartemaskine. Det gør jeg bl.a. af hensyn til maskinen, som ellers kan blive ødelagt af den fede og snavsede uld.
Og i år kunne man i foyeren beundre (og røre ved) en gammel spinderok, nogle kurve med råuld, en ten, samt noget gammelt strikketøj. Der var to bindesjale, et par fingerløse vanter og et par strømper, som ikke er strømper men som blev brugt af børnene, så de ikke frøs om fødderne, når de legede barfodede. Man kan købe opskriften på sådan nogle “ikke strømper” (stunthoser) i museets butik.

20120516-020720.jpg

20120516-020735.jpg

20120516-020752.jpg

20120516-020803.jpg

20120516-021040.jpg

One thought on “Påskelørdag på Hjerl Hede

Skriv et svar

