Hurtigt strikket halsedisse

Min mands niece gav mig sin aflagte frakke i julegave. Det er en trench coat agtig sommerfrakke med et ternet mønster på en beige baggrund. Det er egentligt utroligt, at man kan arve tøj fra et barn, men hun er altså en høj og tynd pige, i modsætning til mig, som er en lille og en smule kompakt bygget kvinde (dame?).

Selv om mønstret på frakken aldeles ikke er kedeligt, tænkte jeg, at jeg vil pifte det lidt op med lidt tilbehør. Og eftersom frakken har en ret dyb og v-formet krave og halsudskæring, kræver det et halstørklæde, der går hen og dækker over den bare trekant nede under halsen. Noget, der kan beskytte mod vind og regn og lægger sig tæt omkring halsen.

Det er nu ret sjældent, jeg strikker halsedisser og halstørklæder, men for et stykke siden kom der på ravelry en ret fix lille cowl, som jeg længe har overvejet at strikke. Den hedder Bandana Cowl , den er gratis, og der er intet mindre end 1607 mennesker på ravelry, der har strikket den allerede. I modsætning til de fleste halsedisser, som bare er et rør, er denne her trekantet og konstrueret sådan, at den går ned i en spids, som dækker halsudskæringen. Smart. Spidsen dannes af forkortede rækker, hvor man ikke strikker omgangen rundt, men vender arbejdet og strikker tilbage (vendestrik).

Halsedissen skal strikkes med forholdsvis tykt yarn på pind 6.  Jeg har lagt to tråde koksgrå Vian Strik Shetlandsuld  sammen og strikket den på pind 4,5. Det tog 2 aftner at strikke, så jeg tror, jeg vil lave en til i en anden farve.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )