Hjemmelavet håndten

Håndtene fascinerer mig en del. En håndten er et utroligt enkelt og dog genialt redskab, som er blevet brugt i flere tusind år. Der findes mange varianter af den, men princippet er vel det samme i alle gradbøjningerne.
Når en håndten nu er så primitiv, må den også være forholdsvis nem at fremsitille, bilder jeg mig ind. En pind og noget tungt, der kan bruges som lod, må være nok. Tænkte jeg. Og det tænker jeg stadig, men er ikke endnu nået frem til den perfekte hjemmelavede ten. (Forskellen mellem hjemmelavet og håndlavet er i denne sammenhæng ganske tydelig).
Til første forsøg brugte jeg et grillspyd og en kartoffel. Med en køkkenkniv snittede jeg en rille øverst på “skaftet”, hvor garnet kan hægtes og sidde fast på tenen, når den snurrer rundt.
Balancen mellem kartoflen og spyddet er virkelig god, har jeg erfaret. Men garnet glider af rillen, som jo ikke er så dyb, og spyddet er for tyndt til, at jeg kan skrue en krog i den (hvilket er det, man ser på de fleste håndtene). Kartoffeltenen skal med andre ord forfines og forbedres.
På Etsy har jeg set et samlekit bestående af en blyant, en krog og et stykke pap. Herligheden koster 6 $. Det er rørende billigt, men virker det? Så blyanttenen har jeg også prøvet at fabrikere, og jeg vil sige, den virker bedre end jeg havde forventet. Jeg troede ikke, den vil snurre rundt og spinde, når papstykket er så let og giver så lidt modstand, men det gør den. Jeg vil dog ikke anbefale denne hjemmelavede ten til en nybegynder…

Skriv et svar

