Garn og katte

Torsdag d. 27. Oktober var jeg på strikkekursus i dobbeltstrik hos Margrethe Seiersen på rosenlund gårdbutik. Den ligger en halv times kørsel fra Viborg, hvilket kan siges at være en af fordelene ved at bo der. I Viborg, altså.
Det var en mørk efterårsaften, da jeg tog af sted hjemmefra med en gps som eneste vejledning. Landevejen var bælgmørk og landskabet utydeligt, og det lykkedes mig også at køre forbi Rosenlund… Men jeg ankom trods alt lige på klokkeslet, da kurset skulle begynde.
Jeg må sige, at synet var overvældende. Butikken er en hvidmalet, tidligere stald, som er indrettet smagsfuldt og indbydende med masser af hylder med utroligt lækkert garn. Jeg er i en fase i mit lov, hvor jeg forsøger at destashe alt det garn, jeg ved, jeg ikke længere er forelsket i, og det var ærligt talt også min mening at komme tomhændet derud fra. Men jeg tog alligevel en runde, mens vi ventede på, at undervisning i dobbeltstrik skulle begynde, og blev mere og mere blød i knæeene ved synet af herlighederne. Jeg fik noteret mig, hvad jeg ikke kunne undvære, og fik minsanten også øje på dankortterminalen i butikken… For jeg havde kun taget småpenge med, lige til at betale kursusgebyret, dvs. 50 kr plus lidt småpenge, just in case…
Dobbeltstrik er en ret spændende og krævende teknik. Det kræver i hvert fald, at man holder tungen lige i munden til at starte med. Men det blev alligevel til en del hyggesnak med mine borddamer, hvilket i øvrigt var en af grundene til, at jeg meldte mig til kurset, nemlig at møde andre strikkeglade mennesker. Det savner jeg lidt i min hverdag som hjemmegående mor på barsel.
Mens vi strikkede, drak kaffe, spist en himmelsk kage og sludrede lidt mellem de svære masker, dukkede der flere katte op i butikken. Bl.a. En sort lille kattekilling, som var meget fræk og nysgerrig. Margrethe sagde, at den trængte til et nyt hjem, og det var da, jeg slog til. Jeg ønskede mig nemlig en kat, da jeg synes, at garn og katte hører uomtvisteligt sammen. Vores egen kat løb hjemmefra en dag i april, og trods efterlysning i nærområdet har vi aldrig fundet den igen. Så jeg savnede lidt at have et lille firbenet garnglad væsen rendende rundt i vores hjem.
Så da kurset var slut og folk så småt begyndte at tage afsked, pakkede jeg sammen og kørte derfra med en pose garn og en papkasse med en lille killing i. Herligt! Husk, at hun hedder Agnes, sagde Margrethe inden jeg kørte fra gårdbutikken.
Hjemkomstem var en smule turbulent. Det var den første aften, min Stinus på 5 måneder var hjemme med farmanden uden mor, og han syntes åbenbart ikke godt om arrangementet, fordi han havde skreget utrøsteligt i halvanden time, da jeg endelig kom ind ad døren. Så jeg lagde straks garnposen og papkassen fra mig og tog mig af lille Stinus, som faldt til ro næsten med det sammen. Imens miawede papkassen…
Min mand var ikke begejstret til at starte med, hvorfor spørger du ikke, før du gør sådan noget, sagde han. Jamen, så ville det ikke have været en overraskelse, svarede jeg med store undrende øjne og uskyld i stemmen.
Og jeg skal lige love for, at børnene blev glade, da de stod op tidligt om morgenen dagen efter!
Så nu har vores lille hjem en fræk altædende sort kat, som hedder Agnes.
Mit garnlager er siden den aften blevet beriget med
Et ngl Regia strømpegarn i blå
Et ngl. Schoppel Wolle
Et ngl Hjelholt farveskiftegarn laceweight, mmmmhhhh…
Et ngl Noro Socks
En lille bambus rundpind til strømpestrikning
Et sæt strømpepinde i træ, som bliver fremstille på bedste håndværkerfacon af en lokal snedker
(billeder af trofæerne følger snarest).
Alt i alt en yderst begivenhedsrig aften på Rosenlund Gårdbutik!

20111115-104028.jpg

20111115-114405.jpg

20111115-114526.jpg

20111115-114554.jpg

20111115-114604.jpg

Skriv et svar

